ppIL-62

ppFoto

logo_textcdbf
sssss

 C.A.R

stahování)))1
logo-yellow
logodffff
stáhnoutuzz
logoseznam
final airways
Airlivelogo272x90
ujkjtuirtiggv
stahování4
stahováníů§ů

AI

PR

radar-vector-icon-isolated-transparent-background-radar-logo-design-radar-vector-icon-isolated-transparent-background-radar-122600193
imagesjjjjjjjoikj
pilotfly
adsddd
ghgh
st,small,215x235-pad,210x230,f8f8f8.u1
fr24

A

banner
stahováníů§
imagesů§ů§ů§
00gatpd-top2sirka
images8
Logo_final
index

Letoun AN-24 5605 létal ze své báze ve Kbelích až do roku 1993, kdy byl předán Slovensku po rozdělení státu.

Havaroval 19.01.2006

Při večerní havárii slovenského armádního letadla u maďarsko-slovenských hranic zahynulo 42 lidí. Přežil jeden voják. S odvoláním na maďarskou policii to oznámila agentura Reuters. Většina cestujících patřila k mezinárodní misi KFOR. Slovenská vláda vyhlásila jednodenní státní smutek.

Stroj ruské výroby se zřítil ve čtvrtek večer nedaleko maďarské vesnice Telkibánya. Podle prvotních informací bylo na palubě 48 cestujících, poté úřady počet lidí na palubě snížily na pětačtyřicet. - ívce zde

"Slovenské velvyslanectví nám poslalo přesný seznam cestujících. Z něj vyplývá, že zemřelo 42 lidí, další člověk je v nemocnici," řekl ráno policejní mluvčí Lászlo Garamvogyj.

Generální štáb slovenské armády potvrdil, že antonovem cestovalo 28 vojáků mírové mise KFOR, několik vojenských školitelů a osmičlenná posádka. Vojáci se vraceli z půlroční mise. Střídání v pátek dokončí i její česká část. - ívce zde

Sanitky se vracely prázdné
Letadlo odstartovalo z letiště v Prištině krátce po 17. hodině a v Košicích mělo přistát v 19:40. Na Slovensko se podle zpravodajského serveru SME vracely dva stroje, ten druhý přistál podle plánu.

Poklidnou horskou vískou celou noc projížděly desítky záchranářských aut. Přijely i slovenské sanitky, které se však vracely zpět prázdné. "Pro nás tu už, bohužel, není žádná práce," citovala ČTK jednoho ze záchranářů. Záchranných prací se zúčastnilo na šest set lidí.

Zdravotníky a hasiče nad ránem vystřídali vojáci, kteří prostor neštěstí neprodyšně uzavřeli. Veškeré práce komplikuje nepřístupný terén.

Letoun vyrobený v roce 1969 spadl v hustě zalesněné oblasti v nadmořské výšce 700 metrů nad mořem. Teploty se pohybují kolem 15 stupňů pod nulou.

Podle některých svědků letadlo ještě před dopadem zanechalo v lese asi 100 metrů dlouhý pás polámaných stromů. Ze stroje prý zůstal celý jenom ocas. Nejvíce úlomků bylo roztroušeno v okruhu asi sto metrů, kde byly také všechny zatím nalezené oběti.

Tragédii vyšetří armáda
Příčiny pádu dosud nejsou jasné. Vyšetřovatelé stále nemohou najít tzv. černou skříňku, která by mohla celou tragédii osvětlit. "Nejprve musíme prohledat trosky, teprve poté přijde na řadu prozkoumání záznamů z radaru a poslech komunikace letadla s řízením letového provozu," řekl mluvčí maďarského Úřadu pro leteckou bezpečnost.

Pochybnosti vnesl do celého případu maďarský ministr obrany Ferenc Juhász. "Stroj se odchýlil asi tři kilometry od původního letového plánu," řekl novinářům. Mělo se tak stát poté, co dohled nad antonovem převzali slovenští letoví kontroloři.

Důkladné vyšetření slíbil pozůstalým i náčelník slovenského Generálního štábu Ľubomír Bulík. Okolnosti tragédie by měla zjistit zvláštní vyšetřovací komise. Každý z pilotů zříceného stroje měl podle armádních představitelů nalétáno 1800 letových hodin.

"Zatím nemůžeme přesně říci, co bylo příčinou nehody," řekl novinářům Juraj Baránek, velitel vzdušných sil Slovenské republiky. "Mohla selhat technika, mohla to být vina pilota, ale mohlo to být i kvůli špatnému počasí," dodal na tiskové konferenci.

Politici posílají dopisy, vojáci slouží mše
Prezident Václav Klaus vyjádřil svému slovenskému protějšku upřímnou soustrast. "S hlubokým pohnutím jsem přijal zprávu o tragické havárii letadla slovenské armády na cestě z Kosova do Košic. Vaši vojáci plnili úkoly zahraniční mise, které se účastní i vojáci Armády České republiky," píše se v Klausově dopise.

"Přestože v této chvíli neznám podrobnosti o tomto neštěstí, chci Vás ujistit, že já i celá česká veřejnost jsme v této těžké chvíli s Vámi," dodal prezident.

Kondoloval i premiér Jiří Paroubek. "Havárie zastihla příslušníky Vaší armády v rámci plnění jejich čestných úkolů při návratu do vlasti," vzkázal z Indie, kde je na státní návštěvě. Na Slovensko míří kondolence i z jiných částí světa.

Tragédie na severu Maďarska se dotkla i českých vojáků, kteří jsou v Kosovu se slovenskými kolegy denně v kontaktu. Armádní představitelé proto na večer připravili pietní bohoslužbu, kterou chtějí uctít památku slovenských spolubojovníků.

"Zúčastní se jí také příslušníci kontingentu AČR, kteří se vracejí z Kosova do České republiky po společném šestiměsíčním působení se slovenskými vojáky," řekla iDNES Blanka Majkusová z Generálního štábu AČR. Bohoslužba začíná v 18:00 ve vojenském kostele svatého Jana Nepomuckého v Praze.

Neštěstí minutu po minutě

  • · 17:15 - Z letiště v kosovské Prištině odstartovaly dva vojenské letouny. Vrací se v nich slovenští vojáci mírových sil KFOR.
  • · 19:38 - Centrum řízení leteckého provozu informuje o letecké nehodě Antonova An-24.
  • · 19:46 - Letecká pátrací záchranná služba (LPZS) vyhlašuje pohotovost prvního stupně.
  • · 19:50 - Z letiště ve Sliači startuje vrtulník Mi-17.
  • · 20:20 - Na místo neštěstí vyráží z Košic čtyři sanitky záchranné služby.
  • · 20:30 - Vrtulník slovenské záchranky určuje místo pádu letounu - trosky leží pouhých 800 metrů od slovenské hranice.
  • · 21:00 - Sanitky košických záchranářů překračují společně s košickými hasiči hranici s Maďarskem.
  • · 22:15 - Košická nemocnice přijímá na oddělení ARO jediného přeživšího - nadporučíka Farkaše.
  • · 22:45 - Zasedá krizový štáb slovenského ministerstva obrany. Účastní se ho i předseda vlády Dzurinda a někteří ministři.
  • · 22:58 - Na místo neštěstí vyráží 25 slovenských záchranářů, vezou sebou i těžkou techniku.
  • · 23:00 - Státní vlajka je na Bratislavském hradě stažena na půl žerdi. Černé vlajky vyvěšují i slovenské humanitární mise po celém světě.
MIZ107d52_neh_anton3
MIZ107e25_nehanton8
MIZ107e29_nehanton9
pad_letadla2

Byl čtvrtek odpoledne a slovenští vojáci se těšili domů. Měli za sebou službu v mírové misi KFOR v Kosovu. Při nástupu do letadla však nemohli tušit, že jejich cesta skončí dvacet kilometrů před domovem. Pád přežil jediný ze 43 lidí na palubě. Navzdory vážnému zranění přivolal pomoc.

il kolem hořícího letadla a hledal signál, aby mohl zavolat a požádat o pomoc," popsala dramatické okamžiky jeho manželka Michaela Farkašová. "Potom se spojení přerušilo." Od té doby s manželem nemluvila.

Díky jeho chladné hlavě mohli k místu tragédie vyrazit záchranáři. Vrtulník trosky lokalizoval po necelé hodině.

Ještě během příjezdu zdravotníků s nimi muž komunikoval. "Měli jsme od něj informaci, že slyšel nějaké další hlasy, takže jsme okamžitě šli na místo neštěstí," řekl serveru Pravda.sk jeden ze zasahujících záchranářů. "Bohužel už jsme nenašli nikoho živého. Všichni, které jsme našli, už byli mrtví."

Během převozu voják upadl do bezvědomí. Způsobil ho rozsáhlý otok mozku. Lékaři z Fakultní nemocnice L. Pasteura v Košicích začali bojovat o jeho život.

"Pacienta jsme uvedli do umělého spánku a v něm podstupuje léčbu," citovala slovenská média primáře anesteziologicko-resuscitačního oddělení Petera Beluše.

Mužův stav je prý vážný, ale stabilizovaný. "Vzhledem k tomu, že je údajně 40 mrtvých, tak je to zázrak. To, co utrpěl je fakt minimum," dodal.

 

Slovensko má zprávu o pádu letadla

Bratislava - Havárii slovenského vojenského letadla AN 24, při které v Maďarsku zahynulo 42 lidí, zavinily s největší pravděpodobností chyby pilotů.

Vyplývá to z předběžné zprávy o vyšetřování pádu letadla, kterou zítra bude projednávat slovenská vláda a kterou předkládá ministr obrany Martin Fedor.

Z vyšetřování tak vyplývá to, že havárii letadla s největší pravděpodobností způsobila ztráta orientace posádky společně s nedodržením bezpečné výšky letu.

Piloti podle předběžných závěrů zřejmě podcenili výšku terénu pod letadlem a v jeho bezprostřední blízkosti. A narazili tak do kopce u maďarské obce Hejce.

Podcenění situace

Mezi dalšími faktory, které mohli mít vliv na pád letadla, zpráva uvádí to, že letadlo nemělo správně nastavený radiovýškoměr. To už před čtrnácti dny potvrdili odborníci v pořadu Slovenské televize reportéři.

Posádka navíc podle dosavadních výsledků vyšetřování podcenila situaci a přešla z přístrojového na vizuální přiblížení k letišti v Košicích ve velké vzdálenosti od vzletové a přistávací dráhy.

Vyšetřování zatím vyloučilo to, že by nehodu zavinilo zajištění na letišti, počasí nebo zhoršený zdravotní stav posádky. Nezjistila se zatím ani žádná technické chyby letadla.

 

Čekání na expertízy

Zpráva pro vládu je zatím předběžná, nejde o definitivní výsledky vyšetřování. Některé tvrzení musí ještě potvrdit výsledky dalších odborných expertíz.

Celkový výše škody byla vyčíslena na téměř sto milionů slovenských korun. Při havárii unikl letecký petrolej, nedošlo ale ke kontaminaci povrchových ani podzemních pramenů vody, většina petroleje shořela.

V troskách slovenského armádního letounu An-24 u maďarské obce Hejce zemřelo 19. ledna 42 pasažérů. Většinu obětí tvořili příslušníci slovenského kontingentu KFOR, kteří se vraceli z Kosova. Katastrofu přežil jen nadporučík Martin Farka.

Mezi oběťmi bylo 27 vojáků, osm členů posádky letadla a sedm členů z pomocného personálu ministerstva obrany. Mezi pasažéry byly i tři ženy a generální vikář slovenské armády Michal Štang.